Ongeveer 25 Picnic-medewerkers hebben op 22 augustus namens 800 collega's een vast contract geëist bij de online-supermarkt. Bij het hoofdkantoor vertelden ze hun persoonlijke verhalen over de nadelen van hun flexcontracten. FNV-campagneleider Marianne Jekkers: ‘De medewerkers zorgen voor het succes van het bedrijf, maar de flexcontracten zorgen voor inkomensonzekerheid.’

De directie was niet bij de actie aanwezig om de petitie, die door 823 medewerkers (sommige zijn inmiddels ex-medewerkers) is ondertekend, in ontvangst te nemen. Medewerker Leon (21): 'Ik vind het laf dat Michel Muller niet eens komt om naar onze verhalen te luisteren.' FNV wil dat een uitzendkracht na een jaar bij Picnic in vaste dienst wordt genomen. Dat geeft volgens de bond veel meer zekerheid. Dat beaamt student Leon die anderhalf jaar bij Picnic werkt: ‘Zelf red ik me nog wel, maar ik ken er zat die in onzekerheid zitten. Een vader met twee kinderen bijvoorbeeld zit elke maand weer in onzekerheid of hij de huur wel kan opbrengen.’

Concurrent

Ook de 25-jarige Anneloes vertelde vanochtend haar verhaal. Volgens haar gaan door het roostersysteem de collega’s elkaar als concurrent zien. ‘Vrijdags moet je je diensten claimen. Om een degelijk inkomen te krijgen, probeer ik dan op zoveel mogelijk in te schrijven. Maar elke keer komen er ook nieuwe collega’s bij. Die ga je toch als concurrentie zien, want die zitten ook elke vrijdag klaar.’

Schijnwerkgever

FNV noemt Picnic een schijnwerkgever. Van de 3000 medewerkers is 90 procent uitzendkracht. ‘Dat betekent dat Picnic 2700 mensen elk moment naar huis kan sturen of zelfs op straat kan zetten’, aldus Jekkers. FNV wil dat minstens 80 procent van de medewerkers een vast contract krijgt. ‘Als dat niet snel gebeurd, sluiten we nieuwe en hardere acties niet uit.’

Steun de medewerkers van Picnic en teken de petitie:

Uitklappen
aan het laden